Βασικές αρχές και οφέλη του Pilates

Το Pilates διακρίνεται από τις βασικές αρχές πάνω στις οποίες στηρίχθηκε ο θεμελιωτής του, J.Pilates και το κάνουν να ξεχωρίζει από τα άλλα συστήματα εκγύμνασης.

Α.Σ. Αστραπή Πατρών Πιλατες

Αναπνοή

Η πλήρης εισπνοή και εκπνοή είναι αναπόσπαστο κομμάτι της πρακτικής του Pilates. Η βαθειά εισπνοή και ολοκληρωμένη εκπνοή οξυγονώνει τους μυς και μειώνει την ένταση στο λαιμό και τους ώμους.

Ο J.Pilates πίστευε πως η σωστή κυκλοφορία του αίματος μπορεί να ξυπνήσει όλα τα κύτταρα στο σώμα και να τα “καθαρίσει” από την κούραση και ότι άλλο επιβλαβές. Για να γίνει αυτό χρειάζεται το οξυγόνο που εισέρχεται στον οργανισμό μέσο της αναπνοής.

Ο J.Pilates έλεγε: “Ακόμα και αν δεν ακούτε καμία άλλη από τις οδηγίες μου μάθετε να αναπνέεται σωστά.”

Εστίαση

Όπως υποστήριζε και ο J.Pilates, το κέντρο του σώματος (το “PowerHouse”), είναι η κεντρική πηγή ενέργειας. Είναι σημαντικό να χτίσουμε ένα δυνατό κέντρο ώστε το σώμα να στηρίζεται σωστά στην καθημερινότητα.

 

Α.Σ. Αστραπή Πατρών Πιλατες

Συγκέντρωση

Με το Pilates μαθαίνουμε να συγκεντρωνόμαστε σε αυτό που κάνουμε. Η άσκηση πρέπει να γίνεται με επίγνωση, “κάνω” και “είμαι”. H καθοδήγηση του δασκάλου, για την σωστή εκτέλεση των τεχνικών και τον ρυθμό αναπνοής, απαιτούν να είμαστε συγκεντρωμένοι, αφού από αυτό καθορίζεται το αποτέλεσμα.

 

Έλεγχος

Ο J.Pilates εξέλιξε ένα σύστημα εκγύμνασης, βασισμένο στην αρχή πως το σώμα πρέπει να ασκείται ενεργά και να ελέγχεται μέσα από την πειθαρχεία των κινήσεων. Αυτό σήμαινε για τον ίδιο καμία άσκοπη ή ανεξέλεγκτη κίνηση.

Α.Σ. Αστραπή Πατρών Πιλατες

Ακρίβεια

Οι πρακτικοί επιβεβαιώνουν πως κάθε κίνηση στη μέθοδο Pilates έχει ένα σκοπό. Κάθε οδηγία θεωρείται ζωτικής σημασίας για την συνολική επιτυχία. Στόχος είναι η ακρίβεια των κινήσεων, να γίνει δεύτερη φύση για τον άνθρωπο και να την μεταφέρει στην καθημερινότητά του, έτσι ώστε να κινείται με χάρη και οικονομία ενέργειας.

Εδώ, ο ρόλος του δασκάλου είναι να προσαρμόσει την άσκηση στις ανάγκες και τις δυνατότητες του μαθητευόμενου.

 

Ροή ή Αποδοτικότητα της Κίνησης

Μόλις επιτευχθεί η ακρίβεια στην εκτέλεση των κινήσεων, οι ασκήσεις θα πρέπει να ρέουν η μία μέσα στην άλλη, προκειμένου να χτίσουν ένα δυνατό και ανθεκτικό σώμα.

Ελαστικότητα

Το Pilates αυξάνει την ευλυγισία του σώματος και ιδιαίτερα των άκρων. Ενεργοποιώντας, ελέγχοντας την πηγή δύναμής μας και αναπνέοντας σωστά, τα άκρα παραμένουν χαλαρά και ευλύγιστα χωρίς εντάσεις, αλλά με το μέγιστο της έκτασης, της κίνησής και της ελαστικότητάς τους.

Οφέλη του Pilates

Τα οφέλη του Pilates είναι πολυάριθμα. Μερικά από αυτά (κυρίως τα θεραπευτικά οφέλη) έχουν επιβεβαιωθεί πλέον μέσα από ιατρικές και πανεπιστημιακές έρευνες. Αυτά που αναφέρονται στα επίσημα έγγραφα της παγκόσμιας ομοσπονδίας μεθόδου Pilates (P.M.A) είναι τα εξής.

Α.Σ. Αστραπή Πατρών Πιλατες

  • αύξηση της κινητικότητας της σπονδυλικής στήλης (Carr & Day 2004)
  • αυξημένη μυϊκή ευελιξία (Schroeder et al 2002, Ottoet al 2004, Rogers et al 2005 Segal et al 2004),
  • βελτίωση της μυϊκής αντοχής (Sewright 2004, Rogers 2005),
  • βελτίωση της στάσης του σώματος (McMillan, 1998)
  • βελτίωση της ταχύτητας του σερβίς στο τένις (Sewright 2004),
  • βελτίωση της ευαισθητοποίησης του σώματος (Lange 2000),
  • μειωμένη οσφυαλγία (Anderson 2006),
  • μείωση της ανάγκης για οσφυϊκά ιατρεία (Cohen 2006),
  • βελτίωση της οστικής πυκνότητας (Betz2005),
  • βελτίωση της ικανότητας σωστής σύμβασης του εγκάρσιο μυ (transversus abdominus) (Herrington & Davis 2005)
  • βελτίωση του ελέγχου της πυέλου (του πυελικού έδαφος) (Herrington & Davis 2005)
  • πρόληψη τραυματισμών του ορθού κοιλιακού rectus Abdominus και των Εξωτερικών Πλάγιων μυών (ΕΕΥ et al 2005),
  • μείωση στην οσφυϊκή, παρασπονδυλική, μυϊκή δραστηριότητα σε άτομα με χαμηλό βαθμό οσφυαλγίας (Quinn 2005)

 

Α.Σ. Αστραπή Πατρών Πιλατες

Το Pilates μπορεί να τροποποιηθεί έτσι ώστε να βοηθήσει άτομα με ειδικές ανάγκες, την αποκατάσταση μετά από τραυματισμούς, μετά από ασθένεια, ηλικιωμένους, ενώ έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει την απόλαυση και τη συμμετοχή στην άσκηση ακόμη και στα παιδιά. (Ickes 2005, Jago 2005)